Een nieuwe generatie prognosemodellen combineert de eenvoud en snelheid van 'de sigarenkist-methode' met visualisatie en rekenkracht van een verkeersmodel. Het derde ingrediënt is big data. Het resultaat: meer inzicht, onderbouwde business cases, snellere besluitvorming en betere keuzes.

Voor HTM ontwikkelden Goudappel Coffeng en DAT.Mobility een 'What-if"-tool die snel en nauwkeurig reizigerprognoses maakt. We bouwden de bestaande methodiek verder uit. Die was immers vertrouwd, snel en doeltreffend. Wel vervingen we de 'excel' door een model in OmniTRANS met krachtige rekenmethoden. Daardoor voegden we netwerkinzicht, visualisatiemogelijkheden en prognosekracht toe. Voor de toedeling aan het netwerk gebruikten we anonieme OV-Chipkaartdata. Met de tool kan HTM sneller en nauwkeuriger dan voorheen prognoses maken van reizigerseffecten. Wat is de inkomstenderving van een omleiding? Wat is het effect van een budgettaire maatregel? Op dit moment wordt de tool al ingezet bij het afwegen van scenario's in de ontwikkeling van het railnetwerk en bij het afwegen van tijdelijke omleidingsscenario's. Deze analyses helpen in het maken van betere keuzes en in het besluitvormingsproces met de OV-autoriteit Haaglanden. Hierdoor krijgt de reiziger en maatschappij het beste OV-produkt.

Lees hier het artikel over dit project op het CVS2014

Opdrachtgever: HTM
Realisatie: 2014 - 2015

Niels van Oort

Functie:
adviseur openbaar vervoer
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
+31 (0)6 15 90 86 44
mail Niels

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›