'De brug stond open' of 'de spoorbomen waren dicht'. Smoezen of een reëel excuus? Ze zorgen in ieder geval voor vertraging op het wegennet. Onze tool kan die collectieve vertraging realistisch kwantitatief in beeld brengen. Dat maakt gericht zoeken naar een slimmer 'openingsregime' mogelijk.

Voor een project voor Pro-Rail ontwikkelde DAT.Mobility een simulatietool om te kunnen rekenen aan vertraging door spoorwegovergangen: de wachtrijtool. Met deze tool konden adviseurs van Goudappel Coffeng de effecten van frequentieverhoging op het spoor maat en getal geven en consequenties bepalen voor belangrijke doelgroepe, zoals hulpdiensten. De tool is ontwikkeld in nauw overleg met ProRail, het Ministerie van I&M en verschillende gemeenten, met kalibratie en draagvlak als gevolg. Een second-opinion door de TU Delft en de Universiteit Twente hebben dat bevestigd. Inmiddels wordt de tool al breed in het land ingezet en dDe resultaten breed aanvaard. Daarmee is deze toolk een zeer bruikbaar, want objectief, instrument in processen en discussies.

De wachtrijtool is ook succesvol ingezet voor de evaluatie van 'De Blauw Golf' in de Provincie Noord-Holland. Modelmatig blijken beweegbare bruggen en spoorwegovergangen namelijk sterk op elkaar te lijken.

Opdrachtgever: Prorail
Realisatie: 2013 - 2015

Luuk Brederode

Functie:
consultant mobiliteit & IT
Werkmaatschappij:
DAT.Mobility
Telefoon:
(+31)(0)6 27 36 98 30
mail Luuk

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›