Verkeersgerelateerde CO2-uitstoot moet omlaag. Gedragsveranderingen zijn nodig voor een duurzamer vervoersysteem. Hoe zou een stad dat moeten doen? Een vergelijkende studie naar 31 cases met allerlei beleidsmaatregelen in 15 Europese steden helpt de succesrate te verhogen.

Voor het Europese Stepping Stones-onderzoeksprogramma heeft een door Goudappel Coffeng geleid consortium het Step-by-Step onderzoek voorgesteld en uitgevoerd. Samen met de Technische Universiteit van Dresden, het Zweedse WSP en het Poolse instituut IBDiM analyseerden we het succes van 31 concrete cases in 15 verschillende steden in Nederland, Zweden, Duitsland, Engeland en Polen. We classificeerden de steden in o.a. auto-georiënteerde steden (zoals Rotterdam of Manchester), OV-georiënteerde steden (zoals Dresden of Stockholm) en multimodaal-georiënteerde steden (zoals Amsterdam of München), we clusterden de genomen maatregelen en we ontwikkelden een methodiek om succes te meten. De gevonden relatie tussen typologie en succesfactor vertaalden we naar aanbevelingen: wat wel of niet te doen in een bepaalde situatie? Deze uitkomsten valideerden we vervolgens in een workshop met vertegenwoordigers van Europese steden. Wat blijkt: er is nog veel te winnen door aandacht voor gedragsovertuigingsstrategieën en evaluatie & monitoring.

Klik op de afbeelding voor het rapport of bekijk de presentaties op de European Transport Conference 2014 of de slotconferentie van Stepping Stones in Krakau.

Het Stepping Stones-programma bestaat naast het hierboven beschreven onderzoek, uit de projecten Shape-It en GPS. De financiering kwam via ERA-NET Transport III, waarin overheden uit Duitsland, Nederland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Wit-Rusland samenwerken.

Opdrachtgever: Stepping Stones / ERA-NET Transport
Realisatie: 2013 - 2014

Wim Korver

Functie:
Manager Mobiliteit & Ruimte
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
(+31)(0)6 29 04 14 49
mail Wim

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›