De Deense regering wil het aantal reizigers per spoor binnen afzienbare tijd verdubbelen. De Danske Stadsbaner (DSB) liet zich inspireren door fundamenteel inzicht in de succesfactoren voor groei van personenrailvervoer in Europa, en door het Nederlandse spoorprodukt. Dat laatste leidde tot meer aandacht voor de zachte kant van het Deens Railproduct, zoals het uitbaten van retail en horeca op stations. Hogere klanttevredenheid is immers een belangrijke succesfactor voor meer reizigers.

Goudappel Coffeng heeft voor de DSB inzichtelijk gemaakt wat de ontwikkeling is van het railvervoer in Europa en wat verklarende variabelen zijn. We maakten daarbij gebruik van ons internationale kennisnetwerk op het gebied van mobiliteit. We keken naar sociaal-demografische ontwikkelingen, netwerk- en dienstregelingontwerp en kwaliteit, zoals reistijd, betrouwbaarheid en comfort. De stations schonken we speciale aandacht. Net als in Nederland is DSB eigenaar van veel ruimte op de stations. Voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) is stationsontwikkeling een belangrijk economisch instrument. We gaven DSB inzicht hoe de NS geld verdient met het ontwikkelen van stationslocaties en het uitbaten van horeca en retail op die stations. De transferfunctie en de retailfunctie moeten elkaar op een station versterken. Aan de hand van deze inzichten brachten we vervolgens adviezen uit hoe DSB het Deense spoorwegennet kan ontwikkelen om de gewenste verdubbeling van het aantal treinreizigers te bereiken.

Opdrachtgever: Danske Stadsbaner
Realisatie: 2010

Niels van Oort

Functie:
adviseur openbaar vervoer
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
+31 (0)6 15 90 86 44
mail Niels

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›