‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ is de marketingcampagne die het toeristisch potentieel wil uitnutten buiten Amsterdam. In 2013 had nog geen kwart van de miljoenen buitenlandse bezoekers aan de hoofdstad dit ‘buitengebied’ ontdekt. De weg wijzen gaat daar verandering in aanbrengen.

Voor de metropoolregio Amsterdam stelde Goudappel Coffeng het Handboek Toeristische Bewegwijzering op. Met dit handboek kunnen wegbeheerders in het buitengebied hun bebording maximaal in lijn brengen met de uitgezette marketingstrategie. Centraal staan 16 belevingskarakters die de toerist ook terugvindt op Iamsterdam.com. Samen met Usual Suspects ontwierpen wij bijbehorende iconen en hun toepassing op straat. Dat laatste deden wij vanuit onze expertise over bewegwijzering: wat werkt waar? Het handboek geeft voorbeelden van de verschillende bordsoorten inclusief de juiste maatvoering. Zonder dat de decentrale autonomie en bebordingsplanning wordt doorkruist, spreekt de hele regio door het handboek wel binnenkort dezelfde ‘beeldtaal.' Toeristen vinden dus eerder (en langer) hun weg naar al het moois buiten de stad. En dat gaat de regio meer inkomsten opleveren.

Het eerste verkeersbord ‘nieuwe stijl’ werd in mei 2013 onthuld in Ijmuiden. Het handboek is op deze site in te zien. Gebruik is alleen toegestaan voor deelnemers aan het project ABHZ.

'Oscar voor toerisme'
In 2015 kreeg 'Visit Amsterdam, see Holland' een Ulysses Award for Innovation in Non-Governmental Organizations van de UNWTO. Dit is te beschouwen als een 'Oscar' voor de toerisme-branche.

Opdrachtgever: Metropoolregio Amsterdam
Realisatie: 2013

Nicole Korsten

Functie:
adviseur mobiliteit & ruimte
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
+31(0)6 51 85 34 77
mail Nicole

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›