Het vooraf doorrekenen van maatregelen zorgt voor de juiste afweging. Hoe realistischer hoe beter. Aannames zijn daarbij de achilleshiel. In hoeverre kloppen de aannames straks met de werkelijkheid? 'Big data' pakt dat vraagstuk aan, bijvoorbeeld rond doorstroming van het OV in Amsterdam. Theoretische schattingen werden realistische waarnemingen uit de praktijk.

Voor de Stadsregio Amsterdam heeft Goudappel Coffeng de effecten bepaald van mogelijke doorstromingsmaatregelen voor bussen op de OV-corridor Daalwijkdreef. We verdeelden de maatregelen in pakketten. Voor elk pakket bepaalde we de winst voor de stadsbussen en regionale lijnen: rijtijdwinst en betrouwbaarheid. We analyseerden daarvoor de GOVI-data: een bus verzamelt elke rit automatisch een schat aan feitelijke gegevens over zijn reis. Met een slimme tool konden wij deze gegevens vertalen naar beleidsrelevante inzichten (rijtijden verspreid over de dag, afwijkingspercentages etc.). Maar nog belangrijker: we kregen realistische schattingen van effecten die met de maatregelen te bereiken zijn. Bijvoorbeeld: we weten wat de snelste bussen zijn op een traject met een verkeerslicht (zij hadden toevallig groen). Dat is een maat voor wat er maximaal te behalen is met verkeerslichten die het licht voor bussen op groen zetten. De snelste rijtijden op de (rustige) zondag wijzen de weg naar een realistische inschatting van de snelheidswinst bij een volledig vrije infrastructuur. Ook voor het prognosticeren van besparing op exploitatiekosten en de reizigersgroei zijn de 'big data' uit de GOVI-database gebruikt. In oktober 2013 kon de Stadsregio positief besluiten over een realistisch voorstel voor OV-corridor Daalwijkdreef.

Opdrachtgever: Stadsregio Amsterdam
Realisatie: 2013

Hendrik Bouwknegt

Functie:
adviseur openbaar vervoer
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
(+31)(0)6 52 64 40 25
mail Hendrik

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›