Zijn meer sprinters op het traject Wijchen-Nijmegen-Arnhem echt niet nu al in te passen in de landelijke dienstregeling? Deze onbeantwoorde vraag bleef als een zwaard van Damokles hangen boven de samenwerkingsrelatie tussen Stadsregio Arnhem Nijmegen en de Nederlandse Spoorwegen. De vraag was dan ook niet eenvoudig. Dienstregelingontwerp voor spoorlijnen is gespecialiseerde materie. Maar met Zwitserse hulp is het zwaard verdwenen.

Voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft Goudappel Coffeng samen met haar Zwitsers partner SMA und Partner een impactanalyse uitgevoerd naar de Ijssellijn (Zutphen - Den Bosch). De Nederlandse Spoorwegen (NS) konden de Stadsregio namelijk niet overtuigen van de onmogelijkheid om de gekoesterde wens (meer lokale sprinters) al in 2015 in te passen in de dienstregeling. Het zou pas in 2017 kunnen. Met zowel ons Nationale Verkeersmodel (voor reizigersstromen) en gespecialiseerde software (Viriato) voor het doorrekeningen van dienstregelingen onderzochten wij verschillende scenario's om al eerder versnelling te realiseren, bijvoorbeeld alleen in de noordtak of alleen in de zuidtak. De waarde danwel negatieve impact van alle varianten werden op basis van een aantal kencijfers op een rij gezet. Helaas moesten wij de NS gelijk geven. Lokale versnelling had voorlopig nog grote negatieve impact in de rest van Nederland. Maar dankzij deze impactanalyse ontstond wel het inzicht en het begrip voor de beweegredenen. Gezamenlijk kan nu gewerkt worden aan de bijgestelde, maar nu gezamenlijke, ambities.

Opdrachtgever: Stadsregio Arnhem Nijmegen
Realisatie: 2013 - 2014

Henk Doeke van Waveren

Functie:
adviseur openbaar vervoer
Werkmaatschappij:
Goudappel Coffeng
Telefoon:
(+31)(0)6 22 38 62 13
mail Henk Doeke

Welkom in de wereld van de Goudappel Groep

lees alles over de Goudappel groep ›